Ahad, 1 Februari 2015

SWITCH OFF YOUR PHONE AND START A CONVERSATION

Pada era moden ini, internet boleh dianggap satu keperluan. Rasanya tidak salah jika aku katakan bahawa hampir seluruh rakyat Malaysia hidup dengan internet sekarang. Ya, tidak dinafikan masih ramai yang tiada kemudahan internet di rumah. Tapi sekarang majoriti ada smartphone, yang boleh berhubung internet dengan menggunakan kredit. Malah ada pelan data dan seumpanya. (maaf aku orang zaman batu, takde smartphone, jadi tak tau la benda-benda macam ni).
Jadi untuk sekian kalinya, aku sendiri pun tak tau apa yang aku merepek ni. Nak cerita pasal generasi sekarang yang tak boleh hidup kalau tak ada internet? Hrmm... kat mana nak mula eh?
Aku mulakan di tempat aku dilahirkan dan dibesarkan. Alhamdulillah, aku dibesarkan di Ulu Klang, Kuala Lumpur/Selangor (jujur aku tak tau nak letak aku kat negeri yang mana satu). Hidup kat KL ni boleh kata kena selalu updated la. Kalau tak ketinggalan zaman la jawabnya. Tapi masih ada segelintir anak KL yang sebaya dengan aku (mungkin tiada lagi) yang tak updated sangat atau ketinggalan zaman. Salah satu contoh yang terbaik adalah AKU.
Aku mengenali atau lebih tepat, hidup dengan internet pada usia 16 tahun (tahun 2011). Masa tu, mak aku beli laptop dengan broadband. Wahh, memang seronok la jugak time tu. Oh, mesti ada yang expect aku ni datang dari keluarga yang susah. Alhamdulillah aku datang dari keluarga yang sederhana. Lengkap segala-galanya. Kalau nak makan apa-apa sebut je, mesti dapat. Kira ok la tu.
Walaupun dah ada internet, masa tu mak aku hadkan la penggunaan internet. Alaa, family lain pun mesti buat benda yang sama kan. Takde laa nak dihairankan pun. Cumanya apabila masa terus berlalu, internet makin berkembang, dan kini ramai yang mula menggunakan smartphone sedangkan aku tidak, membuatkan kadangkala timbul rasa cemburu. Namun entah mengapa aku merasakan itu bukan lagi satu keperluan untuk aku.
Kadangkala aku juga berasa bimbang seandainya aku menjadi seperti mereka yang lain. Hidup menghadap phone 24 jam. Ya, memang sebenarnya normal, tapi aku teringin nak hidup di zaman tiada phone. Zaman di mana menulis bukan di komputer. Zaman di mana kita berutus menggunakan surat. Aku ingin hidup zaman macam tu. Mungkin aku orangnya layak duduk di kampung-kampung, tapi orang kampung sekarang pun dah maju.
Generasi sekarang layak sahaja digelar sebagai generasi internet dan aku tau mereka bangga dengan gelaran itu. Tetapi aku sedih kerana internet, suatu medium untuk kita merapatkan hubungan, menjadi medium yang juga menjarakkan hubungan. Medium di mana fitnah semakin berleluasa. Medium di mana, menjadi punca berlakunya perceraian suami isteri. Aku tau, bukan salah internet, tetapi salah orang yang menggunakannya.
Apabila kita berjumpa dengan kawan-kawan lepak sama-sama. Kadang-kadang, semua akan buka phone dan mulalah, chat, whatsapp, main COC dan sebagainya. Sebenarnya, tak semua macam tu, tapi kalau dah masa lepak tu semua buat macam tu, kita pun ikutkan je la kan. Kadang-kadang perkara macam ni menjadikan, hubungan sesama member tu tak meriah. Meriah cuma di whatsapp, facebook, tapi realitinya, senyap diam seribu bahasa.
Namun, siapalah aku untuk menentang atau mengkritik budaya baru manusia kini. Aku juga hanyalah insan biasa yang memerhati. Yang mungkin satu hari nanti menjadi seperti mereka. Namun apa yang aku mampu merepek adalah, "Switch off your phone and start a conversation.." Dan aku akan merepek benda selagi aku mampu. Terpulang kat korang semua nak kata apa. Sebab aku belum jadi macam korang. Belum ada alat komunikasi canggih macam korang. Kerana mungkin aku merasakan aku belum bersedia untuk itu. Jadi sekali lagi aku berkempen (wahh bajet kempen gitu..)
"SWITCH OFF YOUR PHONE AND START A CONVERSATION" ^_^

ps: cek bape kali sebab takut silap eja 'Conversation' jadi 'Conservation' hahahaha..

1 ulasan:

  1. semua orang boleh menulis apa yang mereka suka sebab kita punya blog so suka hati kita la nak tulis apa pom :) so teruskan menulis. *kita punye background sama :P

    BalasPadam