Ahad, 15 Februari 2015

MEMARTABATKAN BAHASA MELAYU?

Bahasa rasmi atau bahasa kebangsaan di Malaysia adalah Bahasa Melayu. Tidak perlu untuk kita nafikan perkara tersebut. (ada ke yang menafikan?) Secara umumnya, kita rakyat Malaysia yang menetap di Malaysia banyak menuturkan bahasa melayu dalam dialek yang berbeza berikutan setiap negeri ada dialek masing-masing. Meskipun ada kaum lain, namun kadangkala, apabila bercakap dengan orang Melayu mereka akan menggunakan Bahasa Melayu walaupun ada yang menggunakan Bahasa Inggeris.
Begitu juga sesama Melayu. Kenyataan yang kita semua harus terima adalah bahawa sesungguhnya ada sebahagian malah boleh aku katakan sangat ramai sekali orang-orang Melayu kita berborak dalam Bahasa Inggeris dalam keadaan tidak formal. Kalau nak ditambah dengan keadaan yang formal, memang sangat ramai. Kenapa ini semua boleh terjadi.
Berdasarkan pendapat aku, (seorang pelajar biasa yang belum puas mengenal erti kehidupan) semua ni terjadi kerana Bahasa Melayu sudah hilang taringnya. Rasanya tak perlulah nak aku singkap balik sejarah yang satu ketika dulu Bahasa Melayu merupakan bahasa perdagangan semua tu. Atau nak cakap bahawa ramai orang luar yang berminat nak belajar Bahasa Melayu sedangkan kita orang Melayu ada yang malu nak cakap Bahasa Melayu.
Selepas kedatangan penjajah, Bahasa Inggeris menjadi bahasa rasmi dan dianggap bahasa yang membezakan orang yang berpelajaran dengan orang yang kurang berpelajaran (maksudnya tahap pengajian sampai universiti atau setakat sekolah melayu). Masa tu, siapa yang boleh berbahasa Inggeris memang dipandang tinggi dan dihormati. Malah selepas Tanah Melayu mencapai kemerdekaan keadaan ini berterusan hingga ke hari ini. Mungkin ada yang tak nampak sangat masalah ni sebab, keadaan sekeliling. Tapi kalau kita tengok dekat kawasan bandar besar macam Johor Bharu dan Kuala Lumpur, seolah-olah masalah ini nampak ketara.
Menara Berkembar Petronas kita tak panggil singkatannya sebagai MBP tetapi KLCC (Kuala Lumpur City Centre). 1M4U singkatan dari (One Malaysia for Youth). Banyak lagi nama-nama yang kita guna bahasa Inggeris sebagai singkatan sedangkan kita berpijak di bumi Malaysia, bahasa kebangsaan adalah Bahasa Melayu, tetapi mengapa masih banyak guna Bahasa Inggeris?
Aku ambil satu situasi yang pernah aku alami. Pernah sekali aku pergi restoran western. Pelayan dia sampai kepada cashier semua orang melayu. Dan pelanggan boleh katakan ramai yang melayu. Tetapi dapat kita tengok ada yang menggunakan bahasa inggeris untuk memesan makanan. Bagi yang tak kisah memang tak rasa apa-apa, tapi pada aku, sangat sakit hati aku dengar. Seolah-olah kalau cakap dalam Bahasa Melayu tak ada standard langsung.
Situasi kedua yang lebih memeranjatkan ialah kat tempat kerja aku masa habis SPM dulu. Aku bekerja di sebuah kedai buku sekolah swasta. Sekolah swasta tu ada pelajar antarabangsa dan ramai juga pelajar Melayu. Bagi aku kalau diorang cakap bahasa inggeris kat kelas atau dengan pelajar antarabangsa tak ada la yang peliknya. Tapi yang sangat memeranjatkan bila ada seorang budak dalam darjah empat macam tu. "I want to buy books.. (agaknya la books aku tak ingat dia nak beli apa masa tu). Lepas tu aku tanya "Nak berapa?" Budak tu diam. Ingatkan pelajar luar, rupanya budak Melayu, cuma dia tak ada 'keyakinan' nak cakap Bahasa Melayu. Itu yang salah seorang pekerja kat situ cakap.
Memang perkara ini hanya terjadi dalam kalangan elit Melayu, tapi kalau dah Melayu tetap Melayu. Kalau nak agung-agungkan sangat bahasa luar silakan, tapi tak perlu la sampai didik anak sampai tak berani bertutur dalam Bahasa Melayu.
Jadi persoalannya di sini, sehebat manakah Bahasa Melayu itu sampai aku nak agung-agungkan? Jujur aku katakan, Bahasa Melayu merupakan bahasa yang biasa. Bukanlah bahasa saintifik. Bukanlah bahasa perdagangan pada masa sekarang. Bagi aku pada masa sekarang Bahasa Melayu umpama bahasa ibunda yang hanya dituturkan sesama kita malah tak salah kiranya jika aku katakan hanya dituturkan sesama bangsa Melayu selalunya. Kalau kita perhati betul-betul, berapa ramai yang bercakap dalam Bahasa Melayu dengan kaum Cina dan India?
Di mana silapnya? Tak perlulah kita nak membuka cerita lama bahawa satu ketika dahulu Bahasa Melayu merupakan lingua franca, bahasa perdagangan di Asia Tenggara. Harap maklum, itu perkara yang dah berlalu beratus tahun lamanya. Sekarang, kalau tak reti cakap Bahasa Inggeris, susah nak kerja. Hakikatnya, kita memerlukan kemahiran dalam Bahasa Inggeris itu sendiri untuk kita mendapat kerja yang bagus, gaji yang lumayan dan kewangan yang stabil. Kerana Bahasa Inggeris digunakan hampir di seluruh dunia. Bahasa Inggeris digunakan untuk kita maju ke hadapan seiring kebanyakan negara-negara maju yang lain.
Malah sekarang kalau nak dapatkan segulung ijazah ada tahap tertentu yang perlu kita capai dalam MUET (Malaysian University English Test).
Timbul pula idea kenapa kalau ada ujian MUET untuk Bahasa Inggeris, tak nak buat untuk Bahasa Melayu? Cadangan yang bagus juga pada aku sebenarnya. Pendapat yang lain aku tak tahu la.


ps: banyak pulak aku merepek kali ni, maaf andai tak faham atau membuang masa korang semua. Tapi suka hati aku la, ni blog aku. Hahaha

Tiada ulasan:

Catat Ulasan