Selasa, 17 Julai 2018

Adegan Panas Filem/Drama

Ok entri kali ni pendek je.. haha

Kita dibesarkan dengan drama & filem dengan pelbagai genre. Bila aku sebut drama dan filem aku juga memasukkan anime dan kartun kerana ianya juga sebuah penceritaan. Maka semestinya semua ini memainkan peranan yang sangat besar dalam hidup kita dan tanpa sedar mempengaruhi pemikiran kita.

Tapi aku khususkan kepada drama dan filem Malaysia saja. Tahun lepas heboh sebentar sebuah filem yang dikatakan mempunyai adegan panas. Tak nak sebut filem apa. Aku tengok dan ya, ada beberapa adegan yang tak sewajarnya dipertotonkan. Ada juga dialog yang tak wajar disebut. Hal ini kerana filem tersebut ditayangkan secara awam. Itu pandangan aku. Tapi perkara ini bukanlah sesuatu yang asing dalam industri perfileman ini, dari zaman P Ramlee dah wujud adegan-adegan panas atau ranjang dalam sesetengah filem. Malah ada juga P Ramlee menghasilkan filem serupa ini satu ketika dahulu (tak perlu untuk judge.. kita tak tahu mungkin saja Allah ampunkan dosa dia... filem tu pun tak ditayangkan)

Macam-macam pandangan masyarakat apabila isu adegan panas di dalam filem dan drama ditunjukkan. Pandangan pertama mengatakan, inilah realiti masyarakat yang harus ditonjolkan. Pandangan kedua pula kata tak sepatutnya kerana filem dan drama perlulah menunjukkan contoh yang baik. Dan kedua pandangan ini terus diperdebatkan sehingga ke hari ini dan tak akan habis sampai bila-bila.

Pandangan aku pula, ya.. filem dan drama haruslah menunjukkan realiti masyarakat. Namun begitu adakah perlu menonjolkan adegan panas? Pada aku tak perlu pun. Banyak saja filem atau drama yang tunjuk adegan panas tapi tak melambangkan sangat pun realiti masyarakat. Adegan-adegan seperti itu tak tunjuk pun tak apa. Sebab yang penting mesej yang hendak disampaikan. Cukuplah sekadar dua pasangan masuk bilik tutup pintu. Dah... orang dah faham dah apa yang terjadi. Dan budak-budak pun tak perlulah nak kita risaukan terpengaruh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan