Sabtu, 16 Disember 2017

Kau Ambik ISMP je... perlu ke belajar banyak-banyak ni?

"Eh kau kan ambik pendidikan kimia je. Kenapa nak kena belajar organic, physical chem bagai... nanti mengajar budak sekolah jugak..."

Itu antara ayat yang biasa aku dengar dan aku sendiri pernah terfikir jugak macam ni. Yelah kan, pendidikan je pun. Kenapa nak susah-susah belajar benda alah tu semua. Walaupun tak sebanyak pelajar sains gunaan, tapi tetap persoalan tu bermain di minda aku satu ketika dulu. Kemudian sampai satu fasa, aku fikir "Inikan ilmu jugak. Sekurangnya kalau ada budak terlebih pandai yang tanya benda luar silibus, aku dapat jawab..." Tapi sebenarnya, kepentingannya lebih daripada itu.

Baru jumaat malam hari tu, aku selak buku sains seorang pelajar tingkatan 1 yang akan naik ke tingkatan 2. Buku ni sekadar buku rujukan biasa untuk tingkatan 1. Aku dah pelik kenapa tebal semacam. Aku selak tajuk. Melihat tajuk saja dah cukup untuk buat aku tergamam. Korang tahu tak, seawal tingkatan 1, pelajar-pelajar kita dah diajar tentang Homeostasis (ni dulu aku belajar untuk biologi), Periodic Table (form 4 dulu kot baru sentuh), Pembiakan Haiwan dan Tumbuhan (ironinya bab untuk reproduction ni masih Bab 4.. hahaha), Cahaya dan Optik (yang dulu belajar masa form 2) dan ada beberapa tajuk yang kita sendiri tak pernah belajar dulu contohnya tentang lapisan dalam bumi (bukan yang kita belajar sekolah rendah dulu yang kerak bumi mantel. Yang ni banyak nama saintifik yang mengelirukan), lapisan yang terdapat dalam ozon (punya berselirat nama dia oi) dan paling menyayat hati aku (amboi.. hahaha), tentang beberapa spesis haiwan pra-sejarah. Reptilia pertama, mamalia pertama.

Jadi kalau tingkatan 1 saja dah macam ni, boleh bayangkan tak apa yang mereka akan pelajari masa tingkatan 5? Untuk Biologi, Kimia dan Fizik. Ya, mungkin saja apa yang kita sedang pelajari masa ijazah ni, yang kita dok bangga-banggakan susah, yang kita rasa hebat sangat, akan dipelajari di peringkat sekolah. Jadi memang penting sebenarnya belajar kimia lebih-lebih.

Tapi bila difikirkan balik, benda ni dah berlaku lama dah. Aku berani cakap, separuh daripada apa yang kita pelajari zaman sekolah dulu, tak sampai 100 tahun pun penemuan dia. Periodic Table yang kita belajar dicipta pada tahun 1970an, DNA ditemui tahun 1950an, teori atom yang kita pelajari ditemui awal 1900 (yang ni baru masuk 100 tahun). Jadi sebenarnya tak mustahil apa yang kita pelajari untuk pra-U dan ijazah ni satu masa nanti akan dimasukkan ke dalam silibus sekolah satu hari nanti. Dan kami, pelajar yang ambil pendidikan ni laa yang kena ajar benda yang kita pening satu masa dulu kepada pelajar yang belum mencecah 15 tahun pun lagi.

Bunyi macam menakutkan bukan? Jangan risau, masa Periodic Table baru dicipta pun, ia hanya diajar di peringkat universiti sahaja. Sama juga DNA dan sebagainya. Namun, sedikit demi sedikit ia dimasukkan ke dalam silibus sekolah. Maka, sebenarnya memang perlu untuk seorang bakal guru mempelajari semua ni lebih awal. Supaya apabila silibus ditambah, tidaklah terkejut sangat. Walaupun rasa aneh, sebab kena ajar pelajar yang sangat muda topik yang sangat mengelirukan.

Terfikir satu peribahasa yang sesuai... 'Sediakan Payung Sebelum Hujan'

Tiada ulasan:

Catat Ulasan