Khamis, 6 April 2017

EduScitech2017 - Sebuah Pengalaman~

3 & 4 April yang lalu, berlangsungnya satu program besar untuk persatuan kursus aku iaitu Edu Scitech 2017 (Science Education Technology Festival 2017) yang berlangsung di UiTM Shah Alam khususnya di DATC dan Pusat Sukan di sana. Aku menjadi ketua unit logistik untuk program ini. Sejujurnya aku malas nak terlibat lebih-lebih dalam program ni. Asalnya aku cuma bawah roket. Entah macam mana boleh tersangkut logistik. Hahaha.


Image may contain: text
Poster Scitech
Scitech ni merupakan satu program di mana sekolah-sekolah yang menyertai akan bertanding. Terdapat lima pertandingan yang dianjurkan iaitu Roket Air, Kereta dan Bot Solar, Kapal Terbang Kertas, Rekacipta dan Inovasi dan akhir sekali Drama Sains.


No automatic alt text available.
Pertandingan yang dijalankan...
Daripada program ni aku belajar banyak benda dalam berprogram. Serius, rupanya banyak lagi benda yang aku tak tau. Paling ketara, perkara mengenai penajaan. Aku memang kosong kalau nak sebut soal sponsorship ni. Memandangkan scitech ni memerlukan perbelanjaan yang banyak, maka sponsorship merupakan perkara paling utama. Setiap kali meeting, sponsor merupakan perkara paling lama dibincangkan. Tapi aku tak faham apa sangat pun yang diorang cakapkan.

Selain tu, aku belajar banyak benda dalam urusan untuk kendalikan logistik ni. Dari soal peralatan sampailah ke bas. Macam-macam dugaan melanda. Daripada peralatan sampailah kepada tempat pertandingan dan bas. Sakit kepala aku memikirkannya. Hahaha. Masa hari program pun, penat dia tak payah cakaplah. Tapi aku tak kisah penat fizikal sangat. Asal bukan penat sebab berfikir atau menahan perasaan marah dekat orang. (ehemm.. bunyi lain macam je.. hahaha). Serius aku rasa logistik ni unit yang masuk dengan aku. Dua kali aku jadi logistik dan aku suka jadi logistik. Tapi mungkin nanti aku nak try masuk unit lain ke mana-mana program nanti untuk tambah pengalaman.. gituu~

Antara perkara menggembirakan jadi ajk logistik ni bila kau tengok peralatan yang kau dapatkan tu berguna. Hahaha. Lagi satu, kau tak perlu fikir sangat pasal penampilan kau sepanjang program. Rasanya aku sorang je dalam beratus tenaga kerja yang ada masa program yang pakai selipar. Hahaha. Sampai sir pun tegur aku kenapa pakai selipar.. 


Image may contain: one or more people, people sitting, table and indoor
Keadaan di dalam Dewan Agung Tuanku Canselor (DATC)
ketika majlis sedang berlangsung
Walaupun masa sebelum dan ketika program aku rasa nak cepatlah habis scitech ni, tapi bila dah habis baru aku sedar sebenarnya best scitech ni. Dah habis ni rasa lost la pulak. Nak belajar otak jadi blank. Hahaha. Thanks pada semua yang banyak membantu aku terutamanya pengarah asal, Izul yang berulang alik dari Shah Alam-Puncak Alam demi menjayakan program ni, bantu aku setelkan urusan logistik aku dalam keadaan susah dan payahnya, setiausaha, Kak Farah, Amani & Teah yang banyak bagi nasihat serta menjadi tempat meluahkan perasaan... hahaha.., mantan presiden Seeds, Hafiz yang jadi kaunter pertanyaan aku, team logistik yang lain, Rais, Mad & Razaq, lecturer-lecturer Sir Hisyam & Sir Furkan, event-event leader Fatin, Far, Eton, Bibo & Ana.. dan semua yang banyak tolong aku dalam menjalankan tugas logistik scitech ni. Cehhh ucapan konon.. hahaha..

Tapi seriuslah pengalaman scitech ni antara pengalaman berprogram aku yang paling best setakat ni. Kali terakhir aku seronok berprogram macam ni aku tak ingat bila. Aku rasa ini kali pertama aku terlibat dengan mendalam untuk sebuah program yang sangat besar. Sesuatu yang boleh aku ambil untuk jadi pengalaman di masa akan datang. Sekarang fokus belajar dulu. Kena rilek kejap dua tiga hari. Otak masih mamai-mamai nak fokus belajar semula. Hahaha. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan